Hoe wordt je sneller dan je vrienden?

DI 04/09/18
Hoe wordt je sneller dan je vrienden?

3 tips van een pro om je vrienden te kloppen op de kartingbaan

Artikelbron: Sporza

Dit weekend vindt in Genk het WK karting plaats. Een ideaal moment om ons te laten inspireren om een betere kartingrijder te worden. Rick Dreezen geeft enkele gouden tips. Rick Dreezen (28) doet al van zijn 8e aan karting, de voorbije 10 jaar op professioneel niveau. 4 jaar geleden werd hij Europees kampioen en 3e op het WK. "Dat zijn tot nu toe de hoogtepunten uit mijn carrière. Ik heb in het karten de belangrijkste titels al gehaald, behalve eentje: wereldkampioen worden. "

Grootgebracht op en rond het Genkse circuit

Rick werd grootgebracht op en rond het circuit in Genk, dat op 8 en 9 september het decor vormt voor het WK. "Alles begon voor mij op de baan in Genk. Dat maakt het WK zo bijzonder. Ik ga naar het einde van mijn carrière. Als het me hier in Genk lukt, dan is de cirkel rond. "

"28 jaar is dan ook al best oud in de autosport. Er komen jongere gasten aan, nieuwe talenten. Ik merk dat je de ervaring opbouwt, maar de ruwe snelheid bot stilaan af."

Tip 1: BOCHTEN nemen - "Laat je kart de bocht inrollen"

"De meeste beginners vliegen er meteen in. Ze proberen zo hard mogelijk door de bochten te gaan en zo veel mogelijk gas te geven. Als er iets is wat ik geleerd heb, dan is het dat alles begint bij het remmen."

"Als je een bocht op een verkeerde manier ingaat, dan gaat je kart ‘wringen’ en dat levert tijdsverlies op. De kunst bestaat erin om je bocht goed voor te bereiden en er goed voor te remmen. Op die manier kan je er heel hard uitkomen in plaats van er heel hard in te gaan. "

"De bedoeling is om een U-bocht te maken in plaats van een V-bocht. Je maakt de bocht dan heel mooi rond en je houdt de snelheid gaande. Laat je kart de bocht inrollen, ga niet te vroeg aansnijden en probeer hem niet te scherp te maken. Dan houd je alles goed gaande voor een snelle exit."

"Je geeft pas weer vol gas als je kart 100% recht op de baan staat. Doe je dat iets te vroeg, dan wring je alleen maar aan je kleine bolide.  Als je meer pauze laat tussen het remmen en het gas geven, dan word je sneller.  En dat is net zoals het remmen een gevoel dat je moet leren."

Lees het hele artikel